woensdag 3 december 2014

Recept High-Tea #Havermout Carrot Cake

Aangezien ik 14 december 20 jaar oud hoop te worden, ben ik de laatste tijd druk bezig met lekkere recepten zoeken voor de High Tea die ik op 16 december zal gaan geven voor allerlei vriendinnetjes. 
De uitdaging is nu om zoveel mogelijk hapjes te bedenken die FODMAP-proof zijn, zodat ik hopelijk zonder klachten mijn 20e levensjaar mag inluiden! 
Inmiddels heb ik al een hele lijst gevormd en deze havermout Carrot-Cake is er één van, bij deze het recept!

Kleine FODMAP-proof Carrot Cake
Ingrediënten
Zoals op de foto te zien is, is dit recept voor een redelijk kleine cake (doorsnede ± 17 cm)
  • 125 g Havermout (gemalen)
  • 150 g Wortelen - zelf had ik er meer gebruikt (185g) omdat ik geen noten o.i.d in huis had als vulling
  • 2 Eieren
  • 2 tl Bakpoeder
  • 100 g Kristalsuiker
  • 100 ml Zonnebloemolie
  • 1 Banaan 
  • Naar smaak: speculaaskruiden, kaneel (let op hoeveelheid), noten (let op de soort), kokos, zout etc.
Bereiding
  1. Doe de havervlokken in een keukenmachine en maal het totdat je meel hebt, roer hier vervolgens de bakpoeder en eventuele kruiden doorheen (droge ingrediënten)
  2. Rasp de wortelen (ik had dat ook met de keukenmachine gedaan, waardoor het héél snel klaar was)
  3. Doe de havermout, kristalsuiker, eieren, zonnebloemolie en de banaan in de keukenmachine (of prak de banaan) en meng het geheel door de keukenmachine
  4. Voeg tenslotte de geraspte wortelen toe en roer het door het deegmengsel heen
  5. Stop het deegmengsel in een springvorm
  6. Bak de carrot cake op 160-180 graden (afhankelijk van je oven, in mijn oven neem ik vaak de hogere temperatuur) voor zo'n 45-50 minuten. Ook de baktijd is afhankelijk van de oven en uiteindelijk heeft de cake er bij mij 55 minuten ingestaan. Na 45 minuten en 50 minuten heb ik met een satéprikker geprikt in het midden van de cake, waarbij je kunt kijken hoe vochtig het deeg nog aan de binnenkant is. Zodra de satéprikker droog blijft, is de cake gaar en kan deze uit de oven.
Ik vind de smaak van deze cake heerlijk! Hij is heel erg zoet, er zou in mijn ogen zelfs wat minder suiker in kunnen. 
Het lekkerste is om het diezelfde dag op te eten maar ook 1 à 2 dagen later is het nog heel erg lekker! 
Na 2 dagen wordt het geheel plakkeriger, wat er wat minder aantrekkelijk uitziet.
Je kunt ook een deel van de cake invriezen, maar ik weet niet of dat wel nodig is met zo'n lekker recept!
Voor bovenop de cake kun je nog een frosting maken, maar aangezien ik daar nog niks voor heb gemaakt (fodmap-proof) heb ik daar nog geen recept voor. 

Eetsmakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten